Wystawa Dźwiękiem kadrowane to zapis koncertów, które miały miejsce na scenie Nowohuckiego Centrum Kultury na przestrzeni ostatnich pięciu lat, a wśród sfotografowanych artystów znaleźli się: China Moses, Katarzyna Nosowska, Julia Pietrucha, Kaśka Sochacka, Aga Zaryan, Bitamina/VitoBambino, Ralph Kaminski, Karaś/Rogucki, Kazik i Kwartet Proforma, Kortez, Król, Wojtek Mazolewski Quintet, Mikromusic, Motion Trio, Ørganek, Waglewski Fisz Emade, Voo Voo i Krzysztof Zalewski.

„Słyszę muzykę na Twoich fotografiach” – to myśl, która pojawia się w głowie, kiedy ogląda się zdjęcia Maćka. Jego zdaniem to słowa najwyższego uznania.

Maciek Drewniak jest freelancerem specjalizującym się w fotografii koncertowej i portretowej. Obrazy na kliszy uwiecznia od dzieciństwa. W roku 2008, rozpoczynając współpracę z krakowską edycją jednego z ogólnopolskich portali, zaczął fotografować wydarzenia społeczno-kulturalne i polityczne, a od ponad pięciu lat jest akredytowanym fotoreporterem amerykańskiego magazynu CamerapixoPRESS International Photography Magazine.

Od samego początku fotografia koncertowa stanowi dla niego główny obszar zainteresowania – od jazzu, przez rock i muzykę alternatywną, po muzykę filmową. Zdjęcia wykonuje zarówno w niewielkich klubach muzycznych, jak i na stadionach mieszczących kilkadziesiąt tysięcy widzów. Należy do fotografów „chodzących” – jak sam ich nazywa – co znajduje odzwierciedlenie w fotoreportażach, gdyż jego kadry zazwyczaj obejmują ujęcia spod sceny, z tłumu, ale i z samej sceny czy backstage’u.

Maciek znany jest głównie z fotorelacji takich festiwali/projektów jak: Męskie Granie, Letnie Brzmienia, Lato na Fortach, Krakowskie Zaduszki Jazzowe, Letni Festiwal Jazzowy, Jazz Juniors Festival, ICE Jazz, Świat Wielkiej Muzyki i FMF Festiwal Muzyki Filmowej. Swoim obiektywem uwiecznił koncerty wielu zagranicznych i polskich wykonawców, m.in.: 2Cellos, Archive, Bass Astral x Igo, Chris Botti, Dee Dee Bridgewater, Brodka, The Cinematic Orchestra, Chick Corea, Al Di Meola, Urszula Dudziak, Editors, Fisz Emade, David Garrett, Robert Glasper, Taco Hemingway, Herbie Hancock, James Newton Howard, Imany, Jean-Michel Jarre, Ralph Kaminski, Nigel Kennedy, Kings of Leon, Kortez, Lenny Kravitz, Kult, Bobby McFerrin, Pat Metheny, Miuosh, Maestro Ennio Morricone, Leszek Możdzer, Katarzyna Nosowska, Ørganek, Maria Peszek, Dawid Podsiadło, Portishead, Red Hot Chili Peppers, Artur Rojek, Shaggy, Tomasz Stańko, Sting, Thirty Seconds To Mars, Voo Voo, Jessie Ware, Krzysztof Zalewski, Daria Zawiałow i Hans Zimmer.

Jego fotografie były częścią zbiorowych wystaw: 5-lecie Krakowskiej Witryny Fotograficznej (2012), Szalony Kraków, czyli spostrzeżenia krakowskich fotoreporterów (2014), Puls Miasta (wydarzenia cykliczne i nie tylko…) (2015), 10-lecie Krakowskiej Witryny Fotograficznej (2017) oraz Aleja Gwiazd (2018). Jego indywidualna wystawa zatytułowana PhotoSounds (2019) zagościła w jednym z krakowskich lokali w ścisłym centrum Krakowa. Prace Maćka wielokrotnie były doceniane i nagradzane przez magazyn CamerapixoPRESS w kategoriach Photo Press Award oraz Editor’s Choice Award, a także pojawiały się na okładkach tego periodyku. W 2020 roku fotografia Nigela Kennedy’ego znalazła się w finałowej TOP 33 konkursu fotograficznego im. Marka Karewicza MK Jazz Foto.

Fotografia koncertowa to prawdziwe pole walki – jest tu mnóstwo zmiennych, wiele niewiadomych, a fotograf mierzy się z czasem, przestrzenią i wielokrotnie musi podejmować decyzje spontaniczne i  błyskawiczne. Czasami do dyspozycji jest cały koncert, ale zdarza się, że jest to wyłącznie jeden utwór. Innymi zasadami musi kierować się fotograf uwieczniający artystów wykonujących muzykę poważną, a innymi – muzykę rockową czy jazzową. Praca z fosy, czyli przestrzeni między sceną a widownią, nie jest regułą. Wielokrotnie fotograf może realizować swoją pracę tylko z połowy lub końca sali.

Umiejętność dopasowania się do wymogów jest kluczowa. Największą swobodę artystyczną daje jednak praca ze świętym Graalem fotografii koncertowej – identyfikatorem all-area access, uprawniającym do przebywania w każdym miejscu przez cały czas trwania koncertu. To przepustka, dzięki której powstaje pełny i subiektywny wgląd fotografa w wydarzenie muzyczne – Maciek Drewniak.

#dzwiekiemkadrowane #maciekdrewniak #photosounds #ncknh

Image designed by loab.studio

Organizator

Nowohuckie Centrum Kultury                     

Linki

Instagram / Facebook

Termin

01.09 - 31.10.2022

wystawa indywidualna / wstęp wolny

Wernisaż

10 września (sob), godz. 17.00

Using Format